Menerko - Optimális energiamenedzsment

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image
4

Megjelent a várva várt a napelempályázat

napelem3Ma tették közzé és egy hónap múlva nyílik meg egy radikálisan egyszerűsített uniós napelemes pályázat 15 milliárd forintos keretösszeggel a mikro-, kis- és középvállalkozások számára - jelentette be Rákossy Balázs, a Pénzügyminisztérium uniós forrásokért felelős államtitkára, illetve Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára egy közös sajtótájékoztatón.

A két államtitkár által bejelentett főbb részletek a most közzétett, GINOP-4.1.3-19 kódszámú pályázatról:

- kizárólag napelemes rendszer telepítésére lehet pályázni azért, hogy a cégek a saját fogyasztásukon tudjanak spórolni

- 1,5-3 millió forintnyi vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a cégek

- 7,5-15 kWp teljesítményű fejlesztésekre lehet pályázni, azaz tényleg kis kapacitású, saját, villamosenergia fogyasztás kiváltási célú fejlesztésekről van szó

- 5-10 ezer nyertes pályázatra számítanak az 1,5-3 millió forintos elnyerhető támogatás alapján

- a vissza nem térítendő támogatás mértéke maximum az összes elszámolható költség 100%-a lehet, de fontos, hogy a napelemes rendszer elszámolható költsége nem haladja meg a beépített napelemek összesített névleges teljesítményére vetítetten a 200.000 Ft/kWp értéket 

 

- a cégek az áramszámlájukból ezen fejlesztések hatására becslések szerint évi 4-800 ezer forintot tudnak megtakarítani projekttől függően

- a 15 milliárd forintos pályázati keret azt jelenti, hogy a nyertes cégeknek négy évnyi áramszámla összegét adják oda vissza nem térítendő támogatások formájában

-a pályázatot akkorra időzítették, amikor jelentősen emelkedő bérköltséggel néznek szembe a cégek, így ennek kigazdálkodásában az energiaszámla csökkenése is segíthet

- a fenntartható rezsicsökkentés mellett az is fontos, hogy az éghajlatvédelemhez is hozzájárul ez a pályázat

- csak olyan cégek pályázhatnak, amelyeknek van már legalább 3 lezárt teljes üzleti évük és a pénzt a közép-magyarországi régión kívüli fejlesztéshez kérik 

- olyan épületekre való napelem telepítésre lehet csak pénzt kérni, amelyben a kérelem benyújtását megelőző egy évben volt villamos energia felhasználás (tehát használatban volt)

- a pályázatokat mához egy hónapra, június 17-én délelőtt 10 órától lehet benyújtani elméletileg 2020. szeptember 30-ig, de a gyakorlatban a 15 milliárd forintos keret kimerüléséig.

A Portfolio kérdésére - miszerint májusra jelezték a pályázati menetrend alapján a nagyobb cégeknek szóló napelemes pályázatot is (GINOP-4.1.4-19), így az mikorra várható - úgy reagált Kaderják: annak megjelenése is várható a közeljövőben, de a társadalmi egyeztetésen beérkezett javaslatok kiírásba való beépítése még nem ért véget.

Rendkívül egyszerűsített elszámolás jellemzi ezt a pályázatot, hiszen a támogatás mértéke beépített kilowattonként fixen 200 ezer forint. Ez azt jelenti, hogy nem tényleges költségek alapján történik a támogatás, hanem az iparági adatok alapján megállapított egy összegű átalányár alapján.

Kaderják Péter érvelése szerint a fix összegű támogatás (200 ezr Ft/kWp) arra ösztönzi majd a pályázókat, hogy ne árazzák túl a projekteket, hanem érdekeltek legyenek a minél alacsonyabb napelem-beszerzési árban, hogy ezzel a saját projektjük támogatási intenzitását emelni tudják.

Az egyszerűsített elszámolás, az egy összegű átalány, a gyakorlatban azt is jelenti, hogy a fejlesztésekről nem kell számlákat, bankszámla kivonatokat, és egyéb számviteli bizonylatokat benyújtani, csak a fejlesztés megfelelő minőségű megvalósítását igazoló dokumentumokra van szükség.


A támogatási kérelmek benyújtásához mindössze három melléklet benyújtása szükséges, azaz nem kell sem energetikai tanúsítványt, sem árajánlatokat benyújtani.

Fontos tudni viszont, hogy nincs hiánypótlásra lehetőség, így a támogatási kérelmek elbírálása is gyorsabbá válik.

A napelemes rendszer megvalósulását igazoló dokumentumokat (pl. módosított hálózathasználati szerződés, szállítói nyilatkozat, terméktanúsítási dokumentum) a záró beszámolóhoz szükséges benyújtani.

A támogatható tevékenységek köre

További lényeges információk a pályázat szabályrendszeréről:

Csak kiskapacitású (7,5-15 kWp névleges teljesítményű, saját villamosenergia-fogyasztás kiváltását célzó napelemes rendszer telepítésére lehet pénzt kérni, a nagyobb teljesítményű napelemes rendszer telepítését majd a fenti pályázat "nagytestvére", a GINOP-4.1.4-19-es kódszámú pályázat támogatja, amely a jelzés szerint a közeljövőben jelenik meg.

 A pályázat keretében támogatott tevékenység a napelemes rendszer beszerzése és telepítése, a kapcsolódó szerkezeti- és tartóelemek beszerzése és telepítése, az épület elektromos rendszeréhez, illetve a hálózathoz való csatlakozáshoz és a műszakilag biztonságos működéshez szükséges elemek beszerzése és ezek kiépítése, valamint akkumulátorok, mérő- és szabályozó berendezések beszerzése és felszerelése.

Fontos, hogy kizárólag a fejlesztéssel érintett épülethez, vagy azonos fűtési körön lévő épületekből álló épületcsoporthoz kötődő, illetve az épületben működő termelési eszközök teljes releváns villamos-energiaigényének legfeljebb 100%-át fedező napelemes rendszere telepítése támogatható (azaz a rendszerben értékesítendő áram és az ebből befolyó bevétel nem célja a pályázatnak).


Az is lényeges, hogy a napelemes rendszer kizárólag a fejlesztéssel érintett épület tetőszerkezetén kerülhet elhelyezésre.

(forrás:portfolio.hu)

Változik a napenergia-támogatás szabályozása, csökkenhet az átvételi ár

kat2Módosult a megújuló energiaforrásból termelt villamos energia kötelező átvételi és prémium típusú támogatásáról szóló kormányrendelet. A módosítás egyebek mellett rendelkezik arról, hogyn a jövő évi és azt követő keretek terhére kiadott támogatási jogosultságok után az eddiginél alacsonyabb kötelező átvételi ár jár majd.

A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet arról is szól, hogy ezentúl a kötelező átvétel és a prémium típusú támogatás megállapítása szempontjából az erőműegység névleges teljesítőképességének megállapításakor összevontan kell kezelni azokat az azonos típusú energiaforrást felhasználó erőműegységeket, amelyek hálózati csatlakozási pontjai vagy - magánvezetékre csatlakozó erőműegységek esetén - kapcsolódási pontjai egymáshoz képest 1000 méter távolságon belül helyezkednek el.

A változás hatására mostantól vélhetően kevésbé éri majd meg a nagyobb, 0,5 MW-ot meghaladó naperőmű fejlesztési terveket legfeljebb 0,5 MW-os egységekben megvalósítani. Márpedig számos fejlesztő korábban a kedvezőbb feltételek miatt ilyen kisebb egységekben valósította meg nagyobb, több megawattos naperőműterveit.

A KÁT támogatás ugyanis csak 0,5 MW-os teljesítmény határig vehető igénybe, az ennél nagyobb kapacitásokra az összetettebb MeTÁR rendszer vonatkozik 2017 óta, amely a piaci értékesítést a prémium támogatási rendszerrel ötvözi. Ezen belül 1 megawattos teljesítményhatárig garantált prémiumot biztosítanak, míg e felett a prémium támogatás pályázati úton igényelhető. Azon túl, hogy a KÁT-os támogatás a MeTÁR-KÁT-rendszernél hosszabb átvételi időszakot biztosít, 0,5 MW-tól a Magyar Energtikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) összevont kiserőművi engedélyét is igényelni kell.

A rendelet egyúttal csökkenti a megújuló alapon termelt áram kötelező átvételi bázisárát, valamint a pályázati eljárás alá nem tartozó zöld prémium támogatott bázisárát is. Amennyiben az energiahivatal a kötelező átvétel mennyiségére és időtartamára vonatkozó határozatát 2019 május elseje után adja ki, akkor a napenergiával termelt villamos energia kötelező átvételi bázisárai a 2020 előtti támogatási keretből kiadott támogatási jogosultságokra:

 

  • csúcsidőszak 31,77
  • völgyidőszak 31,77
  • mélyvölgyidőszak 31,77 Ft/kWh.

 

Az új szabályozás szerint a 2020. évi vagy azt követő támogatási keretből kiadott támogatási jogosultságokra a kötelező átvételi bázisár:

 

  • csúcsidőszak 25,42
  • völgyidőszak 25,42
  • mélyvölgyidőszak 25,42 Ft/kWh

 

(forrás:portfolio.hu)

 

Napelemet rakna kkv-kra a kormány

napelemesElindult a "Napelemes rendszer telepítésének támogatása mikro-, kis- és középvállalkozásoknak" című pályázati felhívás tervezetének társadalmi egyeztetése a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban (GINOP) - nyilatkozta Rákossy Balázs a Pénzügyminisztérium (PM) európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára csütörtökön az MTI-nek.

A felhívás tervezett keretösszege 15 milliárd forint, amelyből a vállalkozások kiskapacitású, saját villamosenergia-fogyasztás kiváltását célzó napelemes rendszer beszerzését és telepítését valósíthatják meg. Az igényelhető támogatás minimum összege várhatóan 1,5 millió forint, maximuma 3 millió forint.

Az új energetikai felhívás egyszerre szolgálja a környezettudatos gazdasági versenyképesség erősítését, a környezetterhelés csökkentését, illetve a vállalkozások rezsiköltségekhez kötődő terheinek enyhítését - hangsúlyozta Rákossy Balázs.

Az államtitkár szerint az elnyert támogatással többek között: maximum 15 (kilowatt) kW névleges teljesítményű napelemes rendszerek beszerzése és telepítése; a kapcsolódó szerkezeti- és tartóelemek beszerzése és telepítése; az épület elektromos rendszeréhez illetve a hálózathoz való csatlakozáshoz és a műszakilag biztonságos működéshez szükséges elemek beszerzése és ezek kiépítése; akkumulátorok; mérő- és szabályozó berendezések beszerzése és felszerelése valósulhat meg.

A megvalósításra maximum 12 hónap áll rendelkezésre - mondta Rákossy Balázs.

(forrás: MTI)

Könnyebb szolgáltatóváltást és átláthatóbb energiaszámlákat javasol az EP

tiszta energia csomagÁrösszehasonlító oldalak, az otthon előállított energia használata, a fogyasztás monitorozása: ezeket javasolják az új uniós szabályok, amelyek több jogot biztosítanak a fogyasztóknak.

 

Szolgáltatóváltás

A fogyasztók az új szabályoknak köszönhetően három héten belül szolgáltatót válthatnak. 2026 után pedig még rövidebb időn, 24 órán belül lehetséges lesz a váltás. Mindezt plusz költségek nélkül, kivéve, ha egy meghatározott időre szóló szerződést akarnak felbontani, annak lejárta előtt. Ebben az esetben a díjat arányosan kell kifizetniük, és az nem haladhatja meg a szolgáltató gazdasági veszteségét.

 

Megbízható árösszehasonlító weboldalak

Sok uniós tagállamban a fogyasztók csupán online összehasonlító programokra hagyatkozhatnak, ha szolgáltatót akarnak váltani és információra van szükségük. Ezért ezentúl minden EU-s tagállamban legalább egy olyan ingyenes programot biztosítani kell, amely megfelel az uniós minimumkövetelményeknek.

A jelenlegi szabályoknak megfelelően a fogyasztók 14 napon belül visszaléphetnek egy szerződéstől, ha azt az interneten vagy telefonon kötötték meg.

Világosabb energiaszámlák

Sokszor még mindig nem elég átláthatóak az energiaszámlákon található részletek, ahogy azt az Európai Bizottság piackutatása is kimutatta. Az új szabályoknak köszönhetően ez is változik: a szolgáltatóknak átláthatóbbá kell tennie a számlákat, a fogyasztásról és a díjakról egyértelmű információkat kell közölniük.

 

A villamosenergia-fogyasztás monitorozása

A fogyasztók ezentúl kérvényezhetnek egy okosmérőt, amely az energiafogyasztást és a díjakat valós időben mutatja. Ezeket a mérőket a kérvényezés után négy hónapon belül kell beszerelni. A tagállamoknak biztosítaniuk kell az okosmérők piacra dobását, de ha beszerelésük sokba kerülne, nem kötelezőek állni a díját.

Ha a fogyasztók olyan szerződés mellett döntenek, amely dinamikusan követi a villamosenergia árát, az energiafogyasztásukat a piac valós idejű áraihoz is igazíthatják majd.

 

A sérülékeny fogyasztók védelme

A tagállamoknak biztosítaniuk kell a villamosenergiához való hozzáférést a sérülékeny fogyasztóknak és a rászoruló háztartásoknak is, például a szociális biztonsági rendszereken keresztül.

 

Otthon előállított energia és annak értékesítése

A fogyasztók és a helyi kisközösségek előállíthatják az energiát, fogyaszthatják és el is adhatják azt.

 

Az új szabály egy nagyobb csomag része

Ez a javaslat egy nagyobb csomag része, amely a villamosenergia-piac reformjáról és a tiszta energia használatának ösztönzéséről szól. A cél, hogy növeljék a szereplők közötti versenyhelyzetet, erősítsék az uniós tagállamok közötti együttműködést az energiakrízis esetén és olyan tiszta energiaforrások felé tereljék a fogyasztókat, mint a szél, vagy a nap.

 

Következő lépések

Az új szabályokat a Parlament március 26-án fogadta el. Ha az irányelvet a Tanács is elfogadja, az uniós tagállamoknak 2020. december 31-ig kell átültetniük azt a nemzeti jogba.

(forrás:nrgreport.com)

Épületek energetikai korszerűsítésére ad pénzt az EU

energetikai korszerusitesÚjabb 97 millió eurót bocsát az Európai Bizottság az ELENA program rendelkezésére, amellyel lakóépületek energiahatékonysági korszerűsítését kívánják támogatni.

Az ELENA nevű eszközt az Európai Bizottság és az Európai Beruházási Bank (EIB) hozta létre a megújuló energiaforrások mind nagyobb arányú használatának, valamint energiahatékonysági munkálatok támogatására. A program keretében magántulajdonban lévő és középületek energiahatékonyságot javító beruházásokhoz közvetlen uniós forrást és projektfejlesztési szolgáltatásokat kaphatnak az EIB-től.
A forrás elsősorban a háztartások, lakástulajdonosok számára lesz elérhető, de a támogatást társaságok, például kereskedelmi bankok is igénybe vehetik, annak érdekében, hogy célzott hiteltermékeket és egyéb pénzügyi eszközöket fejleszthessenek az ingatlanszektor energiahatékonysági fejlesztését támogatandó. Ezen túl közintézmények nagyszabású energetikai korszerűsítési programjai is támogathatók az EIB tájékoztatása szerint.

Az EU-tagállamok 2018 decemberében állapodtak meg az energiafogyasztás 1990-es szinthez képesti 32,5 százalékos csökkentésében 2030-ig. Az uniós tiszta energia csomag egyik kiemelt célkitűzése azonban csak hatalmas beruházásokkal érhető el, különösen a lakóépületeknél, amelyekhez az EU teljes végső energiafogyasztásának körülbelül 40 százaléka fűződik. A lakások energiahatékonysági felújításának felgyorsítása ezért kulcsprioritás Európa számára, egyben az ELENA program fő fókusza is ezen van, összhangban a Smart Finance for Smart Buildings irányelvvel (SFSB), amelynek célja a lakóépületek energiahatékonysági projektjeinek a magánbefektetők számára való vonzóvá tétele.

Az elmúlt években az ELENA keretében elköltött mind euró 40 további euró beruházást generált Miguel Arias Canete, az Európai Bizottság klíma- és energiaügyi biztosa szerint, aki különösen a közép-, kelet- és délkelet-európai térség potenciális haszonélvezőit bátorította a forrásokra való jelentkezést. A tíz éve létrehozott eszköz keretében több mint 80 kedvezményezett összességében több mint 160 millió euró támogatáshoz jutottak, ami mintegy 6 milliárd eurónyi beruházást generált.

(forrás:portfolio.hu)