Menerko - Optimális energiamenedzsment

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image
4

Belenyúlt az Energiahivatal az árampiacba, miután erőfölényes árazást állapított meg

aramexportIdén tavasztól a piaci kondíciók változásával nem indokolható, túlzott áremelkedést tapasztalt a kiegyenlítő szabályozási energia piacán a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) és a most lezárt vizsgálata azt állapította meg, hogy ez a piac túlzottan koncentrált, amely lehetőséget ad erőfölényes árazásra, ezért ennek megakadályozására iparági határköltség alapú árképzést írt elő a piac egészére – közölte kedden a Hivatal. Az új rendszer november 1-től él és fontos, hogy kompenzációs rendszert is beépített abba a MEKH, így „a kötelezés minden piaci szereplő számára mindig biztosítja a költségek megtérülését, csak a piaci erőfölényes árazás lehetőségét korlátozza".

 

A közlemény emlékeztet rá, hogy a Hivatal 2021. februárjától a piaci kondíciók változásával nem indokolható, túlzott áremelkedést tapasztalt a kiegyenlítő szabályozási energia piacán, ezért jelentős piaci erő nevű eljárást folytatott le. Ilyet a hivatalnak abban az esetben kell lefolytatnia, ha olyan körülmény jut a tudomására, amely arra utal, hogy a verseny valamely piacon azért nem kellően hatékony, mert az adott egyes piaci szereplők olyan erőfölénnyel bírnak, amely alkalmas a versenyt akadályozó, korlátozó vagy torzító magatartás kifejtésére.

A jelentős piaci eljárást, illetve a részletes piacelemzést október 21-én zárta le a MEKH és arra a következtetésre jutott, hogy a kiegyenlítő szabályozási piac részpiacai nagyon koncentráltak, a nagy szereplők olyan nagy piaci részesedéssel bírnak, amely lehetőséget ad erőfölényes árazásra.

További problémát jelent a közlemény szerint, hogy azok a kereskedelmi szabályok, amelyek 2021. januárjától európai uniós előírások alapján kerültek bevezetésre, a hazai koncentrált piacszerkezet mellett lehetőséget adnak arra, hogy a nagyok árazási lépéseire minden piaci szereplő azonnal reagáljon. Így a szereplők közötti formális koordináció nélkül is előfordulhat, hogy egymást követve minden szereplő a versengő piaci árszint fölötti árajánlatot ad.

A fentiek alapján a MEKH úgy döntött, hogy mivel a piaci erőfölényes árazás kialakulásának lehetősége az érintett piac egészére fennáll, ezért a Hivatal a piac egészére vonatkozó kötelezést hozott. Ezt a piac működtetőjének, a MAVIR-nak kell implementálnia a vonatkozó piaci szabályok módosításával.

A Hivatal kötelezése az úgynevezett iparági határköltség alapú árképzést írt elő.

Ez azt jelenti, hogy amikor a kötelezés aktiválásra kerül, a MAVIR legfeljebb az adott részpiacon legdrágábban működő technológia költségszintjénél nem magasabb árú ajánlatokat fogadhat be, az ennél drágább ajánlatok árát is erre a szintre kell módosítania. Ezt a kötelezést azokban az órákban kell érvényesíteni, amikor az adott piacon magas a piaci koncentráció, és így fennáll az erőfölényes árazás lehetősége.

November elsejétől a leszabályozási energia piacán -70 FT/kWh szinten, a felszabályozás irányában pedig a kézi aktiválású frekvenciaszabályozási termékek esetében 162 FT/kWh, az automatikus aktiválású frekvenciaszabályozási termékek esetében 260 FT/kWh szinten határozta meg a MEKH az iparági határköltség szintjét. A földgáz- és a szén-dioxid-kvóta árának elmúlt időszakban tapasztalt nagy ingadozása érinti e költségeket is, ezért a hivatal havonta felülvizsgálja a fenti értékeket.

A hivatal egyben arról is döntött, hogy ha egy szabályozásienergia-szolgáltató költségei mégis meghaladnák a hivatal által meghatározott iparági határköltség nagyságát, akkor költségkompenzációs eljárásban igényelheti a teljes költsége megtérítését. Így a kötelezés minden piaci szereplő számára mindig biztosítja a költségek megtérülését, csak a piaci erőfölényes árazás lehetőségét korlátozza.

(forrás: portfolio.hu)

Energetikai szakreferens