Menerko - Optimális energiamenedzsment

Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image Slideshow Image
6

Az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR) legújabb módosításai

A Magyar Közlöny 2025/55. számában megjelent az Energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény újabb módosítása. A változások többsége az EKR piacot érinti, jelentős újításokat bevezetve a kötelezettségek mértékében, időtartamában és a teljesítés módjában.

Kötelezettség mértékének emelése és a kötelezettségi időszak végének meghosszabbítása

A kötelezettek energiamegtakarítási kötelezettsége emelkedik, és a kötelezettségi időszak 2035-ig meghosszabbodik. Ez azt jelenti, hogy a kötelezetteknek hosszabb távon kell teljesíteniük a megnövelt megtakarítási célokat.


A kötelezettség mértéke a módosítás alapján:

Képernyőkép 2025-05-20 082416

A táblázat alapján is látszik, hogy a kötelezettség emelkedése kizárólag a villamosenergia - és földgáz kereskedőket érinti, számukra azonban már 2025. második félévétől. Az üzemanyag forgalmazók kötelezettsége változatlan maradt.

 

Rövid élettartamú intézkedések korlátozása:

A rövid élettartamú (6 évnél rövidebb) energiamegtakarítási intézkedések elszámolhatósága jelentősen korlátozódik:

• 2025. június 30. előtt megkezdett 6 évnél rövidebb élettartamú intézkedésekből származó energiamegtakarítások még 2025. december 31-ig hitelesíthetők maradnak 2025. december 31-ig, de ezek is csak a kötelezettség alapjának 0,5%-áig számolhatók el. A 2025. június 30. után megkezdett rövid élettartamú beruházások már nem lesznek hitelesíthetők az EKR rendszerben.

A változtatás célja ösztönzi a hosszabb távú, fenntarthatóbb megtakarítási intézkedések alkalmazását.

 

HEM elszámolhatóság korlátai – új szabályozási feltételek

A jogszabály-módosítás értelmében a kötelezett szereplők számára már nem mindegy, hogy milyen forrásból származó hitelesített energiamegtakarítást (HEM) kívánnak beszámítani az éves teljesítésükbe. Az elfogadott változtatás az alábbi korlátozásokat vezeti be:

• Egyedi energetikai audit alapján származó HEM-ek csak a kötelezettség legfeljebb 0,50%-áig számolhatók el.
• A kötelezettségi szintek emelkedésével – azaz a 2,3%, 1,40% és 1% mértékű teljesítési években – a 0,50% feletti rész csak olyan HEM-mel teljesíthető, amely előzetesen jóváhagyott, katalógusban/jegyzékben szereplő energiahatékonysági intézkedésből származik.

Ez a szabályozás azt a célt szolgálja, hogy a rendszerben előnyben részesüljenek a szabványosított, transzparens módon ellenőrizhető projekttípusok, miközben korlátozzák az egyedi, gyakran kevésbé átlátható auditalapú megtakarítások szerepét. Ugyanakkor a szigorítás csökkentheti a rugalmas, vállalatspecifikus fejlesztések ösztönzését, és fokozott figyelmet igényel a HEM-portfólió tervezésekor.

 

Lakosság aktívabb bevonása az EKR rendszerbe

A most megjelent rendeletből a jogalkotók azon szándéka is egyértelműen megjelenik, hogy a lakossági energiahatékonysági projektetek jobban kell ösztönözni:

• A lakóépületek energiahatékonysági felújítása csak akkor számolható el az EKR keretében, ha kizárólag a végrehajtási rendeletben meghatározott, minősített kulcstermékek kerülnek beépítésre.
• Ezeknek az építőanyagoknak rendelkezniük kell az ÉMI Nonprofit Kft. által kiadott egyszerűsített környezeti minősítéssel, valamint legalább 8-as környezeti pontszámmal. Ez a követelmény a fenntarthatósági szempontok erősítését szolgálja, ugyanakkor szűkítheti a felhasználható termékek körét, ami további költségnövekedést okozhat a lakossági projektek kivitelezésében. A módosított törvény 3. § (4) bekezdése szerint lakóépületek energiahatékonyságát javító beruházások esetében a végső felhasználó részére a megvalósult energiamegtakarítással arányos ellenszolgáltatást kell biztosítani.

A lakossági megállapodások részletszabályait is a később megjelenő végrehajtási rendelet fogja pontosítani.

 

Szigorítás a hitelesítést végezhető auditorokkal szemben:

Az egyéni energiamegtakarítási intézkedések csak akkor számolhatók el az EKR rendszerben vagy adhatók át más kötelezett részére, ha azokat egy a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) által nyilvántartott, független hitelesítő szervezet hitelesítette.

A hitelesítéshez az auditáló szervezetnek előzetesen az alábbi feltételek valamelyikét kell teljesítenie:

• legalább három kötelező energetikai auditot végzett (a VIII. fejezet szerint), vagy
• legalább 200 000 GJ energiamegtakarítást hitelesített korábban.

A MEKH ellenőrzi, hogy a szervezet valóban teljesítette ezeket a feltételeket és az energetikai auditáló szervezetek névjegyzékében megjelöli a hitelesítési jogosultsággal rendelkező energetikai auditáló szervezeteket.

Amennyiben a Hivatal által megvizsgált dokumentáció nem igazolja kétséget kizáróan, hogy az energiamegtakarítás számítása szabályosan és megalapozottan történt, akkor a Hivatal alapértelmezésként azt feltételezi, hogy a megtakarítás nem megfelelően lett megállapítva.

Ez a vélelem addig érvényes, amíg a hitelesítést végző szervezet nem tudja bizonyítani az ellenkezőjét megbízható módon.

 

Változások a HEM-ek kereskedelmében

A jogszabály-módosítás értelmében jelentősen bővül a hitelesített energiamegtakarítások (HEM-ek) adásvételének lehetősége. A 2015. évi LVII. törvény 15/B. § (3) bekezdésének frissítése alapján nemcsak a kötelezett szereplők, hanem a következő szereplők is jogosulttá válnak HEM-ek vásárlására:
• A Magyar Állam, valamint
• Bármely olyan gazdálkodó szervezet, amely nem minősül hitelesítő szervezetnek.

Ez a módosítás gyakorlatilag megszünteti a HEM-ek korábbi kereskedelmi korlátozásait, és lehetővé teszi, hogy szélesebb körben mozoghassanak ezek a tanúsított megtakarítások a piacon.